Jeanne d’Arcs Lidelse og Død er historien om en religiøs helgen,
som ofrer livet for sin tro, og blir en brikke i et storpolitisk spill.
Et innledningsbilde viser den originale forhørsprotokoll fra 1400-tallet.
Dreyer lar prosessen utspille sig over en enkelt dag, Jeannes dødsdag
den 30. mai 1431. De 29 forhørene blir slått sammen til étt.
Prosessen mot Jeanne d’Arc føres av et stort tribunal av munker og rettslærde med
harde og sardoniske ansikter. Den lenkede Jeanne innrømmer, at hun mener seg sendt av Gud for å redde Frankrike.
Med snedige spørsmål prøver dommerne å lokke henne til gudsbespottende
utsagn, men hennes svar er renhjertede. Som Kristus ydmykes hun av drabantene.
Hun trues med tortur, men er for syk til at dommerne tør pine henne.
De prøver å utnytte hennes intense gudstro for å få henne til å fornekte sitt kall.
I angst for kjetterbålet innrømmer hun, at hennes visjoner var falske, men hun
fastholder at hun er Herrens utvalgte. Jeanne blir brent levende, og hennes død overbeviser folket om at hun var en helgen. Opprøret bryter løs.
Om artisten: Sigbjørn Apeland er en organist og etnomusikolog som har markert seg både som utøver og forsker, med sterk interesse for folkelige og verdslige uttrykk.
Apeland er en særdeles aktiv utøver og er å finne som deltager i varierte konsertsammenhenger. Han har medvirket på en lang rekke innspillinger i samarbeid med utøvere som John Hegre, Nils Økland, Berit Opheim og Sigrid Moldestad. I tillegg til orgel spiller han ofte harmonium (trøorgel). Improvisasjon er et sentralt element i spillet enten det dreier seg om kirkemusikk, folkemusikk eller mer eksperimenterende uttrykk.